Anadolu Cad. No:41 Fl. 8/81 Megapol Tower, Bayraklı – İZMİR

90 538 540 19 29

info@archimediz.com.tr

Türkiye’nin alkolsüz içecek pazarı trendleri

Türkiye, çok çeşitli meyve ve sebzelerin tarımsal üretimi için uygun iklim ve ekolojik koşullar sayesinde  bir yiyecek ve içecek üreticisidir. Ülke, dünyanın en büyük kayısı, fındık, incir, kiraz, vişne ve ayva üreticisi olup Avrupa’nın da en büyük elma, greyfurt, doğal bal, limon ve misket limonu, çilek ve daha birçok ürün üreticisidir. Ülkenin genç nüfusu (neredeyse 80 milyonluk toplam nüfusun %50’si 30 yaşın altındadır) yeni tip içecek ürünlerine ve uluslararası tatlara giderek daha fazla açık olma eğilimindedir. Yeni yaşam tarzına yönelik ürünler yanında, maden suyu, kahve vb. gibi birçok niş pazar da giderek daha popüler hale gelmektedir. Özellikle kahve, çikolata (kahve/kakao çekirdeği yerine bitki bazlı) ve süt (meyve bazlı – inek veya keçi sütü yerine hindistan cevizi ve badem sütü gibi) gibi bazı besinlerin ve bunların kullanıldığı dondurma vb. ürünlerin daha ucuz ve çevreci alternatifleri tüm dünyada önem kazanırken, Türkiye pazarının da buna ayak uyduracağına inanılmaktadır.İçecek endüstrisindeki küresel eğilimleri inceleyen son araştırmalara göre tüketiciler artık sağlıklı, temiz, çevre dostu ve yenilikçi seçenekler arıyor. Ayrıca OECD verilerine göre özellikle Avrupa’da alkol tüketimindeki azalma dikkat çekmektedir. 2000 yılından bu yana kişi başı alkol tüketimi Danimarka’da 13,1 litreden 9,1 litreye, İrlanda’da 14,2 litreden 11 litreye, İspanya’da 11,8 litreden 8,6 litreye ve Fransa’da 13,9 litreden 11,7 litreye gerilemiştir. Genel olarak artan sağlık bilinci sayesinde tüketicilerin daha az şeker ve daha çok doğal içerik kullanma eğilimi, tüm dünyada belirli kriterleri sağlayan içeceklerden özgün tatlar alma beklentisine yol açmaktadır. Günümüzde geleneksel içkilerin alkolsüz ve şekeri azaltılmış çeşitleri, kokteyller ve uzun içecekler her zamankinden daha popülerdir.

Türkiye’de içecek tüketiminin yaklaşık %38’i gazlı içecekler ürün grubunda gerçekleşmektedir. Pandemi 2020 yılında içecek sektörünü de etkilemiş ve hem gazlı hem de gazsız içecek kategorilerinde tüketim miktarları farklı oranlarda azalırken, enerji içecekleri %8,8 hacimle içecek kategorisinde artan tek ürün grubu olmuştur. Tüketici kitlesinin ağırlıklı olarak 18-35 yaş arası olduğu bu ürün grubu, ülkemizdeki genç nüfusun da etkisiyle her yıl büyümeye devam edeceğini bizlere göstermektedir. Gazlı içecekler kategorisinde kola, %65’lik pazar payıyla Türkiye’de halen en çok tercih edilen gazlı içecektir. Her zaman tartışılan kolanın içeriğinin doğal içeriklerle değiştirilmesinin yanı sıra portakallı kola, limonlu kola gibi meyveli kolaların yanı sıra farklı bitki özleri ile oluşturulan kola aromalı içecekler de ön plana çıkıyor.

Örneğin maden suyu pazarında artık limon, portakal, mandalina gibi meyveli ürünleri ve bunların düşük enerjili veya kalorisiz formlarını görmek mümkün. Bununla beraber maden suyu tüketimi son yıllarda ülkemizde hızla artmakla birlikte Avrupa ülkelerindeki tüketim miktarlarına göre hala çok düşüktür.  Türkiye’de yiyecek-içecek pazarındaki trendlerin özellikle sosyal medyanın sağlıklı gıdalar, azaltılmış karbon ayak izi, doğallık, çevre dostu ve katkısız (kimyasalsız) ürünler konusundaki gücü ile devam etmesi ve dolayısıyla üreticileri de bu yönde teşvik etmesi bekleniyor.

Leave A Comment

ARCHIMEDIZ Ltd was established in 2016 in İzmir, Türkiye to provide its consultancy services within Türkiye and abroad. With qualified people collaborating with us in specialized specific sectors, we provide innovative solutions tailored to our clients’ needs.

Megapol Tower, Bayraklı – İZMİR
Tel : 90 538 540 19 29
09:00 - 18:00